Pencarian 50 laman web yang berkaitan…



Seperti apa yang telah ditugaskan( Cari sekurang-kurangnya 50 laman web yang berkaitan dengan tajuk anda sama ada dalam bahasa Melayu, indonesia dan english). Dalam pencarian 50 laman web yang berkaitan dengan tajuk penulis iaitu ‘Peribadi Rasulullah sebagai contoh akhlak mulia’ merupakan perkara yang amat mencabar, penuh dengan cabaran dan dugaan bagi penulis. Antara kekangan dan cabaran yang ditempuhi oleh penulis adalah seperti berikut;

* Masalah internet - Selalu ‘server down’ dan lambat.
* Masalah sikap penulis sendiri – Malas dan kurang bersemangat.
* Masalah assignment lain yang perlu disiapkan.
* Komputer rosak.
* Kurang idea dalam membina dan menambah maklumat dalam blog.
* Banyak laman web yang sama isi berkaitan dengan sejarah Rasulullah saw.
* Kurang memahami bahasa Indonesia dan bahasa inggeris.

Penulis telah mencari laman web secara berperingkat-peringkat iaitu mencari 10 laman web dalam satu masa. Hal ini disebabkan pengaruh masalah internet tersebut yang mempengaruhi semangat penulis untuk mencari secara sekaligus.Penulis telah meletakkan alamat laman tersebut pada word bagi memudahkan penulis. Dalam pencarian, penulis telah mengaplikasikan pembelajaran pada metaku iaitu bahagian pra keperluan ( enjin carian dan teknik carian ). Enjin carian merupakan perisian yang digunakan untuk mencari maklumat. Ia juga merupakan laman web yang mengumpul dan mengorganisasikan laman-laman web berdasarkan sesuatu kata kunci. teknik-teknik carian tertentu memberi kelebihan kepada anda untuk membantu anda mencari maklumat dengan cara yang cekap dan berkesan.

Dalam beberapa hari berikutnya, Alhamdulillah penulis telah berjaya mencari dan mengumpul 50 laman web yang berkaitan dengan tajuk penulis. Dan seterusnya adalah proses menganalisis laman-laman web tersebut mengikut kriteria-kriteia yang telah ditetapkan. Sekian..

0 Comments:

Post a Comment