Analisis 50 laman web yang berkaitan.

Proses analisis web merupakan peringkat yang paling mencabar sekali berbanding proses mencari laman-laman web. Peringkat ini memerlukan kesabaran, komitmen, konsisten, usaha, dan doa yang berterusan. Cabaran-cabaran tersebut terpaksa ditempuhi oleh penulis bagi menyelesaikan tugas dengan jayanya.

Penulis mengambil masa yang lama bagi menganalisis 50 laman web tersebut. Hal ini kerana penelitian mengenai web-web tersebut perlu dilakukan berdasarkan kriteria-kriteria standard pemikiran. Kriteria yang di gunakan oleh Paul (1995) di dalam standard pemikiran iaitu kejelasan, ketepatan, keterperincian, logik, relevan, mendalam, luas , signifikan dan adil. Penulis hanya membuat jadual yang mengandungi semua kriteria tersebut tanpa menghuraikannya lagi kerana dengan jadual tersebut kita dapat mengetahui sama ada web tersebut memenuhi kriteria tersebut atau tidak.

Terdapat beberapa masalah atau kekangan yang dihadapi oleh penulis dalam melakukan analisis ini. Pertama, pada awalnya penulis berasa tension apabila jadual mengenai ktiteria standard pemikiran tidak dapat untuk dimuatkan pada ruangan ‘post’ yang mana terdapat masalah pada jadual tersebut. Oleh itu, penulis terpaksa menjadikan jadual tersebut sebagai ‘picture’ (printscreen - paste pada powerpoint – save as picture ) agar mudah dimuatkan pada ‘post’. Perkara ini mengambil masa yang agak lama dan amat memenatkan penulis. Penulis melakukan secara berperingkat-peringkat.

Kedua, masalah biasa yang dihadapi iaitu masalah internet. Seperti biasa, masalah internet merupakan masalah yang membuat penulis tertekan, tidak bersemangat, bosan menunggu, dan menggalakkan sifat malas penulis.

Ketiga, masalah kurang mahir dalam menganalisis laman-laman web tersebut. Penulis berbincang bersama rakan-rakan bagaimana kaedah membuat analasis berdasarkan artikel yang diberikan oleh penyelia.

Namun, Penulis tetap berusaha juga untuk menyiapkan analisis ini. Alhamdulillah, usaha yang dilakukan untuk menyiapkan analisis 50 laman web berkaitan ini Berjaya..

Sekian..

0 Comments:

Post a Comment